='text/javascript'> posts_no_thumb_sum =1200; posts_thumb_sum = 1200; img_thumb_height = 190; img_thumb_width = 220;

wtorek, 26 lipca 2016

TOLEROWAĆ - znasz to słowo?

TOLEROWAĆ - znasz to słowo? 
Dam sobie rękę odciąć, że słyszałeś je w swoim życiu baaardzo często. Od szkoły podstawowej się mówi o tym, jak ważne jest by być pełnym tolerancji. Świat kipi tolerancją - w teorii - czy w praktyce (hmm, to zależy). A od czego zależy?









No właśnie! Troszkę się wszyscy pogubiliśmy, mam wrażenie, w interpretowaniu tego czasownika. Jeśli mama mówiła "Masz być tolerancyjny" to z reguły przekazywała to w taki sposób, że "Masz lubić coś/kogoś, czego/kogo przedtem NIE lubiłeś". Ciężkie zadanie, prawda? Ludzi się uczy, że trzeba lubić inność. Nie twierdzę, że to coś złego, jasne, kochajmy się wszyscy. Ale (podkreślam) nic na siłę. Wcale nikt Ci nie musi kazać lubić osoby X czy Y.
Teraz najważniejsze, co chciałam przekazać. Wiesz, co w ogóle znaczy słowo:
TOLEROWAĆ
?

Pewnie nie wiesz. Czas na mini oświecenie, którego i ja doznałam.
TOLEROWAĆ (z łaciny) = „wytrzymywać”, „znosić”, „przecierpieć”
Widzisz to? Już wiesz, co to znaczy? Jeśli jesteś taką osobą, która ma jakiś swój konkretny pogląd na dany temat, wcale nie musisz go zmieniać, żeby się dopasować "bo takie mamy czasy". Wystarczy, że posiadasz szacunek dla tej "inności" (czymkolwiek ona by dla Ciebie była), bo i Ty możesz być taką "innością" dla innej jednostki, ALE (znów podkreślam), nie musisz nagle lubić, kochać, czy zaprzyjaźniać się z takową. Tolerować znaczy ''wytrzymać''. Czyli jeśli jest obok Ciebie taka jednostka (tutaj sobie podstaw obiekt, który według Ciebie miałby być obiektem do tolerowania) to nie wyciągniesz strzelby i jej nie zabijesz, tylko przejdziesz obok z szacunkiem, pomyślisz, że to też człowiek jak Ty i odpuścisz = przecierpisz jej obecność.
Trochę pewnie wymęczyłam kogoś tym tematem, ale nie dawało mi to spokoju, a taka ciekawostka może się komuś przydać.
Tak więcej bądźmy TOLERANCYJNI, ale chociaż znajmy znaczenie tego słowa. (Tak na przyszłość)
Buziaki! 

1 komentarz:

  1. Niektórym dobrze się mówi "jestem tolerancyjny", a potem wszystko wychodzi :)
    dusiiiak.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny :-) Pozdrawiam,
Martyna.